Vrei sa stii cu ce tabara sa tii cand e vorba de vaccinuri, OMG, partide sau Apple/Samsung? Te ajuta platforma de inteligenta artificiala ObViz, pe care un roman a fondat-o pentru ca nu intelegea de ce pierdea la bursa

Acum aproape 10 ani, Claudiu Musat, pe atunci angajat la Bitdefender, incepea sa piarda la bursa. Citea ce trebuie, dar nu tot ce trebuie: pierdea „jumatate din argument” cand se informa, din „toate ziarele relevante”, ca sa decida ce si cum sa cumpere sau sa vanda. De atunci, a incercat sa gaseasca un instrument care sa faca ordine in avalansa de informatii si opinii care circula pe Internet. Dupa aproape un deceniu, Musat si echipa sa de la L’Ecole Polytechinque Fédérale de Lausanne (EPFL) au elaborat o platforma care, cu ajutorul inteligentei artificiale, „te ajuta sa intelegi, intr-o clipita, punctele de vedere opuse pe o tema controversata”, discutata in media online. Platforma ObViz, lansata in aceasta primavara si care a luat deja un premiu pentru inovatie in jurnalism, a inceput ca un proiect de cercetare stiintifica, dar echipa incearca acum sa vanda produsul, publicul tinta fiind editorii de presa online.

⦁    ObViz este o API (interfata pentru programarea de aplicatii) pe care autorii proiectului o pun la dispozitia publisherilor online, pentru a pune ordine in informatia si opiniile care circula „fara structura sau autoritate” pe web. Aceasta este insotita de o platforma online de tip retea sociala, care foloseste aceleasi instrumente de inteligenta artificiala pentru a pune ordine in dezbaterile online si pentru a ajuta utilizatorii sa ia decizii mai educate, identificand clar argumentele pro si contra dintr-o anumita controversa – de la isteria vaccinurilor sau organismele modificate genetic la calitatea bateriei Apple Watch, de exemplu.

Prezentarea ObViz.com:

La inceputul lunii mai, ObViz era selectata din randul a 29 de proiecte, inscrise din 15 tari, pentru un premiu acordat de organizatia iMinds, sub patronaj UNESCO, pentru idei ce contribuie la intarirea jurnalismului si libertatii presei prin inovatie tehnologica.

Proiectul abia aparuse, iar la vedere era doar „un teaser”: „ceea ce avem pe site e doar o vitrina. Produsul efectiv e un API, pe care il oferim producatorilor de continut, avand momentan suport pentru doua limbi, engleza si franceza”, spune Claudiu Musat despre ceea ce a facut pana acum echipa sa de la Lausanne. Din aceasta mai fac parte Boi Faltings, profesorul de inteligenta artificiala care l-a atras pe Musat sa faca post-doctorala la EPFL; co-fondatorul Maxime Darcot si specialistii Gaylor Bosson si Audrey Loeffel.

Cum s-a inchegat povestea ObViz?

Claudiu Musat
Foto: Arhiva personala

Claudiu Musat povesteste:

⦁    „Ideea imi apartine. Am pierdut la bursa. Am jucat pe bursa romaneasca prin 2006-2007, totul era dragut, dar la un moment dat am inceput sa pierd. Si habar nu aveam ce se intampla si de ce. Aveam impresia ca citesc toate ziarele relevante, atat din Romania, cat si din afara. Si cu toate astea am pierdut. Si mi-am dat apoi seama ca erau multe bloguri si multe publicatii care prezentau un punct de vedere opus, radical opus. Si atunci m-am gandit: ce se intampla, cum am reusit sa ma conving de un lucru, eu citind tot ce era relevant, dar pierzand jumatate din argument? A mai trecut putin timp pana am vazut ca Google se intereseaza de un nou curent in inteligenta artificiala, care se numeste extragere de opinii sau opinion mining. Dupa aceea l-am contactat pe profesorul Stefan Trausan de la Politehnica (…) si i-am propus sa fac un doctorat pe opinion mining. Ne cunosteam destul de bine, mi-a vazut niste publicatii anterioare, a acceptat. Mi-am facut doctoratul in extrageri automate de opinii din texte economice. In timpul doctoratului am avut un material la o conferinta mai mare si acolo am fost contactat de profesorul din Lausanne, Boi Faltings (…), care m-a invitat sa fac un post-doc la el. Am ajuns aici si dupa cateva zeci de proiecte facute cu studenti intr-un final am ajuns la ObViz in forma actuala. Am ajuns la ideea de a opune argumente pe teme controversate din stiri.”

Cum functioneaza ObViz?

Fondatorul ObViz spune ca „ceea ce se vede”, componenta de retea sociala, este foarte importanta din punct de vedere al traficului si al beneficiului net” si este promovata, acum, printr-o campanie de crowdsourcing, ce indeamna oamenii sa semnaleze opinii pentru controversele existente pe platforma sau care pot fi topicuri supuse dezbaterii.

Dar aceasta componenta „vine la urma, de fapt, din punct de vedere tehnic”, spune Musat. Ce e important, atunci?

⦁    „In primul rand, e un nou sistem de vizualizare de informatii, legat de care am demonstrat ca aduce un angajament marit din partea consumatorului. Adica utilizatorul, in loc sa dea un click pe unitatea de timp, da 1,5 click-uri. In plus, e un mod de a refolosi arhivele de continut. Pentru ca, atunci cand apare un nou articol despre Apple Watch sau alt gadget, de exemplu, sunt multe articole relevante si multe comentarii relevante care ar merita recitite in contextul noului articol. Acea informatie e pierduta, pentru ca la modul real nimeni nu da click pe comentarii sau articole vechi doar pentru ca apar intr-un sistem de recomandare si scrie undeva related article. Ar trebui sa dai un motiv omului sa dea click. Iar acel motiv poate fi „uite un articol contrar pentru ceea ce ai citit deja” sau „uite inca un argument pentru care sa cumperi Apple Watch”.”

Musat precizeaza ca, pana acum, API-ul ObViz nu a fost implementat inca de vreun publisher: „din punctul acesta de vedere suntem foarte la inceput. Dar suntem aproape sa semnam un contract, nu pot da numele, dar este cel mai mare ziar din Belgia. Pe de alta parte, am participat deja la doua forumuri ale publisherilor, urmand unul la Washington. Si pana acum sunt oameni – de la CNN Mexico, de exemplu – care zic „cand o sa ai versiunea in spaniola imediat il implementam, e no brainer, pentru ca nu mai stiu ce sa facem cu comentariile””.

El spune ca proiectul sau ofera trei beneficii pentru publisheri: „Primul, dupa cum am spus: creste implicarea cititorilor. Al doilea – ca pot refolosi eficient arhivele. Un al treilea punct este ca se pot trimite notificari personalizatre catre utilizatori, se poate crea o comunitate reala in locul oamenilor care comenteaza fiecare in legea lui la un articol.”

⦁    Exemplul sau: „Cititorul da click pe o opinie legata de calitatea bateriei unui gadget. Eu, ObViz, tin minte interesul cititorului pentru acea fateta a subiectului discutat. Sa zicem bateria Apple Watch-ului. SI atunci, data viitoare cand cineva scrie ca nu o sa cumpere niciodata Apple Watch pentru ca are o baterie foarte slaba, ObViz trimite o notificare cate primul cititor, care il anunta ca cineva are un argument diferit.”

Cand ai impresia ca esti coplesit de divagatii, de incercari de a deturna o discutie logica prin argumente emotionale, cand te dispera postacii, ce poate face ObViz?

Claudiu Musat:

⦁    „Viata unui robot e mult mai simpla decat viata unui om. Nu are probleme de genul asta (argumente emotionale vs. argumente rationale – n.red.), nu poate rationa la un astfel de nivel. Argumentele sunt doar tipare de limbaj. Si atunci nu prea exista aceasta diferentiere intre argumente rationale si emotionale – sunt puse laolalta si, din ce am observat, tind sa se alinieze de unele singure de o parte sau alta. Daca ma uit la subiecte fierbinti cum ar fi vaccinurile sau jocurile video, de o parte se duc argumentele emotionale, de cealalta cele rationale.”
⦁    „Am un partener din Anglia care mi-a propus sa ma uit la un forum de acolo, Mom’s Net, unde se discuta de la ce tip de pampers sa folosesti pana la care e partidul cu care ai votat in alegeri. Ce a fost interesant pentru noi este sa vedem pentru entitatile cele mai dezbatute – si am avut placerea sa vad ca algoritmii intr-adevar au descoperit formatiunea politica UKIP ca fiind cea mai dezbatuta entitate. Ce e interesant pentru noi e sa facem apoi o analiza a raportului intre cantitatea de opinii de fiecare parte si numarul de utilizatori care au acele opinii. Daca pentru UKIP vezi ca ai 60% opinii pozitive si 40% opinii negative, dar alea 40% negative vin de la 95% din utilizatori, iar cele 60% pozitive vin de la 5% din utilizatori, pentru mine e un exemplu clar de postaci. Numerele mentionate le-am inventat pe moment, pentru exemplificare, nu sunt numerele reale”.
⦁    Cum isi poate da seama omul de rand cine e postac? „In primul rand ma bazez pe crowdsourcing. E acelasi sistem ca la stack overflow – e un pic mai mult decat e la majoritatea blogurilor – sa iei fiecare argument in parte si sa poti sa-i dai un vot. Cand suficienti oameni fac asta, atunci argumentele importante ies in fata. Aici e diferenta majora – anume granularitatea – fata de sistemul in care comentariile cele mai cunoscute ies in fata. Acelasi argument poate sa apara in cinci comentarii, dar la baza e 1 argument si atunci eu pot sa votez pentru acel argument in sine, nu pentru unu sau mai multe comentarii„.

Obstacole: Rezistenta editorilor de presa cand e „sa puna pe site-ul lor continutul altora”. Plus Facebook

El arata ca o problema, in acest moment, este faptul ca in timp ce platforma poate fi aplicata pe site-urile publisherilor interesati, „din pacate nu i-am vazut foarte deschisi la a pune pe site-ul lor continutul creat de altcineva”. Adica, in afara laturii de retea sociala ObViz.com, e mai dificil sa puna in balanta opinii ce se fac auzite pe platforme diferite. Musat spune ca intelege situatia: „sunt si probleme legale la mijloc, si probleme de imagine”. Dar, arata el, „daca vorbim in interiorul unui grup care include cinci-sase publicatii diferite, vorbim de o cantitate semnificativa de informatii, pe care o putem amesteca. Plusvaloarea e data de modul in care prezentam laolalta opinii din articole si opinii din comentarii – cititorul care interactioneaza cu materialul publicat devine si producator”.

O alta problema tine de conectarea la alte retele sociale. Potrivit fondatorului ObViz, in prezent echipa sa incearca sa vada in ce masura se pot prelucra comentariile din Facebook. „Pana acum, raspunsul initial e „nu prea mult” (…) Din fericire, nu toata lumea foloseste pe site-uri sistemul de comentarii de la Facebook, exista in continuare third parties cu care se poate lucra mult mai simplu”.

⦁    Dar daca Facebook va capata o pondere enorma in activitatile de publishing? „Atunci pot sa ma duc si sa fac o oferta sa ma cumpere Facebook”.


Startup: avantajul Lausanne. Proiectul de cercetare devenit produs

Grafic: Widget-ul de articole ObViz
Foto: Obviz.com

Potrivit lui Claudiu Musat, faptul ca a dezvoltat ObViz la Lausanne, nu in Romania, a contat enorm: „Pana acum, proiectul acesta m-a costat undeva la 200.000 de franci elvetieni. Banii acestia nu ii obtineam in Romania. E o diferenta: aici, daca ai o idee de startup, chiar daca esti departe de a avea clienti sau un business plan, cata vreme ai proprietate intelectuala si un diferentiator de ordin tehnic poti avea finantare pentru proiect.”

El spune ca ObViz obtinut o parte din bani de la guvernul elvetian, o parte de la un consortiu de universitati, o parte de la business angels.

ObViz a inceput ca proiect de cercetare, dar „acum chiar incercam sa vindem acest produs, publicul tinta fiind publisherii. Pe de alta parte, sunt acum niste call-uri din partea CE pentru platforme de utilitate publica, le luam in considerare. ObViz.com, in versiunea lui actuala, nu o sa scoata niciodata un franc, si atunci esentiala e partea de utilitate publica. (…) Modelul de sustinere financiara exista, ceea ce lipseste, in acest moment, e semnatura clientului”, potrivit lui Musat.

de Costin Ionescu

sursa: startupcafe.ro 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s